Wyspa Tavolara

Wyobraźcie sobie górę wyrastającą z morza na ponad pół kilometra - to niewielka wyspa Tavolara. Co ciekawe jest to najmniejsze królestwo świata! W 1836 roku Giuseppe Bertoleoni, proklamował jego niepodległość co uznane zostało przez Karola Alberta, ówczesnego króla Sardynii. Obecnie panuje tu i włada kilkunastoma mieszkańcami wyspy Tonino Bertoleoni, który podobno nazywa siebie "najpospolitszym królem świata" :)

Tavolara - szczyt Monte Cannone 567m n.p.m. z lotu ptaka

My naszą przygodę z Tavolarą rozpoczęliśmy wczesnym, letnim porankiem – było jeszcze ciemno gdy wyjechaliśmy z położonego na północy Sardynii La Caccia do położonego na północno wschodnim wybrzeżu wyspy niewielkiego miasteczka Porto San Paolo. Tam w porcie umówiliśmy się z naszym przewodnikiem Antonello z Gennargentu Escursioni. Kursują stamtąd niewielkie stateczki, którymi w 20 minut można dostać się na Tavolarę. Długa na 5km i szeroka na 1km wyspa Tavolara wyrastająca z morza na ponad pół kilometra już z pokładu stateczku robi ogromne wrażenie. Na wyspie nie zbyt wielu atrakcji oraz dróg czy hoteli – znajdą coś dla siebie miłośnicy nurkowania bo z samą tylko maską można zobaczyć wielkie ławice ryb, znajdziecie tam oczywiście plażę, restaurację Da Tonio i górujące nad wyspą szczyty – w tym najwyższy Monte Cannone 567m n.p.m. Wielu turystów przypływa jednak tutaj po prostu aby zobaczyć najmniejsze królestwo na świecie! Ta historia zaczęła się w 1807 roku, kiedy na wyspę przybył Giuseppe Bertoleoni i osiedlił się tu ze swoją rodziną. Kiedy dowiedział się, że terytorium nie zostało uwzględnione w żadnej dokumentacji, ogłosił siebie monarchą. Tytuł ten został mu ustnie nadany w 1836 r. przez władcę Sardynii Karola Alberta, który nawet odwiedził samozwańczego monarchę. I mimo że kilka lat później Karol Albert chciał odzyskać Tavolarę, Giuseppe udał się do Turynu, aby osobiście porozmawiać z królem Sardynii i udało mu się uzyskać zwój poświadczający tytuł władcy Tavolary. Od tamtego momentu, aż do czasów współczesnych, wyspą rządzi rodzina Bertoleoni. W 2016 roku „królestwo” Tavolara obchodziło 180 rocznicę swojego istnienia i mimo że dzisiaj Tavolara formalnie za nie nie uchodzi, a obecnie panujący Tonino Bertoleoni jest emerytowanym rybakiem to wcale nie czuje się zawiedziony – w jednym z wywiadów powiedział: „Po co komu korona, gdy mieszka się w pałacu?". Ale historia układała się różnie - w 1934 roku suwerenność Tavolary została zachwiana, ponieważ siłą przyłączono ją do Włoch, a w 1962 zbudowano na wyspie bazę radarową NATO, co wiązało się z wysiedleniem części mieszkańców - od tego czasu niemal połowa terytorium Tavolary zajęta jest przez personel wojskowy, a rodzina Bertoleoni zarządza jedynie 50 hektarami wyspy.
Ale naszym celem nie było jedynie zobaczenie najmniejszego na świecie królestwa lecz wejście na najwyższy szczyt wyspy. Z poziomu morza czekało nas podejście ponad pół kilometra i do tego wcale nie oczywiste – konieczny jest sprzęt wspinaczkowy. Nasz przewodnik Antonello najpierw poprowadził naszą grupę ścieżką pod skalne urwiska i już od początku towarzyszyły nam zapierające dech, a stamtąd już w uprzężach i kaskach zaczęliśmy wspinaczkę. Część drogi była już obita stalowymi linami asekuracyjnymi, a na części przygotowano poręczówki. Na szczycie Monte Cannone 567m n.p.m. stanęliśmy po niecałych trzech godzinach – pod nami była cała wyspa Tavolara, wody Zatoki Olbia z Sardynią w tle… Bajka! Nic więc dziwnego na sesja fotograficzna na szczycie trwała całkiem długo. W dół Antonello poprowadził nas inną drogą – nawet bardziej eksponowaną, ale wszystko było świetnie przygotowane, a po zejściu do przystani znalazł się czas aby przed powrotnym rejsem na Sardynię popływać na plaży najmniejszego królestwa świata i oczywiście napić się piwa w restauracji Da Tonio ;)

Tavolara - wspinaczka na Monte Cannone 567m n.p.m.

FILM: MONTE CANNONE 565m n.p.m. - NA SZCZYCIE WYSPY TAVOLARA

Na szczyt wyspy Tavolara - Monte Cannone 565m n.p.m. weszliśmy z Gennargentu Escursoni.
Naszym przewodnikiem był Antonello Nonne - polecamy!!!

Adventure tess

Spodobał Ci sie artykuł - nasza strona jest niekomercyjna i jak na razie jesteśmy jej jedynymi sponsorami ;) Ale możesz wesprzeć nas w prowadzeniu bloga stawiając symboliczną kawę i będzie miejsce na serwerze na kolejne fotki i teksty :) DZIĘKUJEMY!!!