BaganCiąg dalszy relacji z wyprawy do Birmy - tym razem Bagan - kraina tysiąca stup. Na zdjęciu pagoda Dhamma Ya Zi Ka.

BIRMA - BAGAN - KRAINA TYSIĄCA STUP

DZIEŃ 6 - REJS DO BAGAN

Na siódmą rano pojechaliśmy do portu na statek do Bagan (bilety kupiliśmy już wcześniej za pośrednictwem hotelu Nylon, warto zrobić to wcześniej - obłożenie jest duże. Do wyboru jest podróż tzw. slow boat, czyli powoli i speed boat, czyli szybciej...) - z racji tego, że nie chcieliśmy czekać jeszcze jednego dnia w Mandalay był to speed boat.  Boarding poszedł dość sprawnie - dostaliśmy nawet kwitki na bagaż :). Wszyscy na statku stłoczyli się na górnym pokładzie - niżej było niemiłosiernie głośno od silników... Nasza speed boat po przepłynięciu jakiś 2 kilometrów od nabrzeża w Mandalay weszła na mieliznę i na tym się speed zakończył. Przez pierwszą godzinę załoga próbowała sama zejść z mielizny piłując niemiłosiernie silniki - później używając przez radio my day, my day... wezwano holownik. Niestety holownik również utknął na mieliźnie :( - ale widać silniki miał mocniejsze, ponieważ udało mu się samodzielnie z niej zejść. Później po ponad dwóch godzinach ściągnął z mielizny także nasz statek. W Bagan byliśmy po zmroku o godzinie 18. Z nabrzeża bryczką przegrupowaliśmy się do naszego guest house Golden Myanmar. Podróż była dosyć monotonna - gdzieniegdzie widać chatki i życie toczące się nad rzeką, czasami mijała nas jakaś inna jednostka - na pokład należy zabrać jedzenie (do kupienia tylko zupki chińskie), jest darmowa kawa i herbata, no i można kupić piwo :)
Bagan to miejscowość w środkowej części kraju na Nizinie Irawadi, na lewym brzegu rzeki Irawadi, w prowincji Mandalay. Liczy blisko 3 tys. mieszkańców jest dawna stolicą królestwa Pagan. Miasto założone w 847 roku, swój okres świetności przeżyło za panowania króla Anawrathy (1044-1077 r.). Zniszczone w 1287 roku przez Mongołów, nigdy już nie wróciło do dawnej świetności. Obecnie Pagan jest małą wioską. Twórcą potęgi Paganu był król Anawratha (1044-77) znany jako Aniruddha. Wprowadził buddyzm w ortodoksyjnej odmianie wg obrządku hinajana, podbił Kambodżę, zawładnął znaczną częścią Tajlandii oraz państwo Thaton, gdzie przechowywane były relikwie i manuskrypty Buddy. Do poł. XIII w na 400 km2 wzniesiono prawie 4500 świątyń. Król Kyanzittha (1084-1112) rozbudował i stworzył potężne miasto. Ruiny starego miasta z XI i XII w znajdują się na rozległym terenie tatta desa na lewym brzegu Irawadi. XI-XIII w. miasto to było stolicą państwa Pagan, którego terytorium w przybliżeniu odpowiadało współczesnemu terytorium Myanmaru. 1287 zniszczone przez najazd Mongołów, nie odzyskało już dawnego znaczenia. Do dnia dzisiejszego Pagan jest ośrodkiem kultu religijnego, miejsce licznych pielgrzymek wiernych. W roku 1975 silne trzęsienie ziemi poważnie uszkodziło dużą część świątyń. Niektóre zostały odrestaurowane i obecnie wykorzystuje się jako miejsca kultu. Do dziś zachowało się około 2 tysięcy świątyń rozrzuconych na znacznym obszarze. Cały kompleks świątynny Paganu został umieszczony na liście Światowego Dziedzictwa Kultury prowadzonej przez UNESCO.
Źródło: www.zapala.pl

Bryczka z nabrzeża w Bagan do hotelu - 2000 KY
Opłata za wstęp do Bagan Archaeological Zone - 10 USD
Guest House Golden Myanmar - 25 USD / pokój dwuosobowy ze śniadaniem
W Golden Myanmar darmowe koszystnie internetu wi-fi!

DZIEŃ 7 - BRYCZKĄ PO BAGAN

Jeszcze poprzedniego dnia wynajęliśmy w agencji turystycznej Ever Sky bryczkę na całodzienne zwiedzanie Bagan. Wyjechaliśmy z Golden Myanmar około 7.30 po śniadaniu, drogę oczywiście wybierał nasz woźnica, a my korzystaliśmy z licznych fotostopów. Trudno wymienić wszystkie świątynie, które odwiedziliśmy... były to między innymi:

• Lawka Chanthar
  • Tha Gyarhit Phaya
  • Tha Gyarpone Phaya
  • trzynastowieczna Htilominlo zbudowana w 1211 roku w okresie panowanie króla Htilominlo - jest wykonana z czerwonej cegły i wysoka na 46m. Była ona zniszczona w 1975 roku przez trzęsienie ziemi a następnie odbudowana.
  • Ananda Phaya to świątynia wzniesiona w 1105 roku. Nad głównym budynkiem wznosi się sześć tarasów ozdobionych wieżyczkami. Za bramą otwiera się dziedziniec o wymiarach 53 na 53 metry. Na dziedzińcu siedzą ponadnaturalnej wielkości kamienne lwy. Stamtąd wchodzi się do mrocznego wnętrza świątyni. W świątyni znajdują się cztery ogromne posągi Buddy patrzące w cztery strony świata. Każdy z wielkich pozłacanych posągów ma 9,5 metra wysokości. Świątynia Ananda została nazwana tak na cześć ukochanego ucznia Buddy. We wnętrzu świątyni mieszczą się we wnękach setki różnych figurek posągów Buddy. W pobliżu głównego wejścia jest miejsce szczególnie czczone przez wiernych - wgłębienie o kształcie olbrzymiej stopy wykute w kamieniu, odciśnięte ponoć przez Buddę.
  • Thatbyinnyu Phaya - wzniesiona w połowie XII wieku przez Alaungsithu, klasyczny przykład architektury środkowego okresu świetności Paganu (dawniejsza nazwa Bagan). Jest jedną z najwyższych budowli, wznosi się na 61 metrów. Na dolnej części w kształcie sześcianu postawiona jest mniejsza konstrukcja o takim samym kształcie, otoczona trzema tarasami zmniejszającymi się ku górze. Ostatni taras wieńczy smukła kopuła - sikhara. Tarasy otaczają wgłębienia przeznaczone na tabliczki ceramiczne (539 tabliczek), które jednak nigdy nie zostały zainstalowane, co być może było przyczyną (jak twierdzą niektórzy badacze Paganu), że budowla ta nie została nigdy konsekrowana.
  • Shwe Gu Gyi
  • Mahabodi
  • Gaw Daw Palin Phaya

Niestety na zakończenie dnia na dachu jednej ze stup nie było nam dane oglądać zachodu słońca nad Bagan... Ale - Sunset no problem!

Źródło: www.zapala.pl/eb

Wynajęcie bryczki na całodzienne zwiedzanie Bagan - 15000 KY
(za pośrednictwem Ever Sky Information)

DZIEŃ 8 - ROWEREM PO BAGAN

Wieczorem poprzedniego dnia zarezerwowaliśmy w Ever Sky dwa rowery na samodzielne zwiedzanie Bagan. Bez nadziei na surise (rano było pochmurno) wystartowaliśmy jak zwykle po śniadaniu. Poruszając się bocznymi dróżkami trafialiśmy do rzadko odwiedzanych świątyń - często byliśmy tam zupełnie sami. Odwiedziliśmy m.in. świątynie: Dhammayangyi, pagodę Dhamma Ya Zi Ka, oraz Sulamani Guphaja, która przypomina dwa gmachy jeden na drugim, a wewnątrz znajduje się posąg leżącego Buddy. Ufundowana została przez króla Narapotisithu w 1181. Ostatni z władców tej dynastii (1254-87) przyczynił się do upadku królestwa Pagan podejmując walkę z małym państewkiem pod protektoratem Chin. Przegrał bitwę w 1277,a państwo Pagan podzielone zostało prowincje, z których część weszła do imperium mongolskiego. Nasz rowerowy rajd po Bagan zakończyliśmy późnym wieczorem oddając rowery w Ever Sky. Wtedy właśnie okazało się, że Ever Sky nie jest tak świetna jak opisują to w Lonely Planet - a mianowicie okazało się, że biletów na autobus do Kalaw które miały być dla nas zabukowane nie ma. Poprzedniego dnia uzgodniliśmy coś innego (przynajmniej nam się tak wydawało...) - w tej sytuacji odwiedziliśmy kilka innych agencji pośredniczących w sprzedaży biletów - bez rezultatu :( Wyglądało już na to, że następnego dnia nie dostaniemy się do Kalaw. Wróciliśmy więc do naszego Golden Myanmar i podzieliliśmy się z właścicielem naszym problemem, a on jednym telefonem załatwił nam bilety autobusowe na następny ranek... A więc jeżeli potrzebujecie biletów najlepiej załatwić to poprostu w guest house Golden Myanmar :) Jutro jedziemy do Kalaw!

Wynajęcie roweru na cały dzień w Ever Sky - 1500 KY
Przejazd taksówką do Kalaw - 165000 KY (to boli)
Autobus do Kalaw* - 6500 KY
*podawano nam także inne ceny autobusów od 8 do 10 tys.
*autobusy odjeżdżają rano o 7.00 i 8.00 - jadą dwa lub trzy...

Film: Panorama Bagan

Birma - Mandalay

Birma - jezioro Inle

Birma - Rangun

<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CJmF0PCl_hQ?hl=pl_PL&amp;version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CJmF0PCl_hQ?hl=pl_PL&amp;version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>