Trasa Narciarska Mogielica

Ostatnie dni roku spędziliśmy w Beskidzie Wyspowym zatrzymując się w Dobrej Chacie, gdzie gospodarze zawsze podpowiedzą jaką fajną trasę narciarską :) Oczywiście jednym z naszych jednodniowych wypadów była narciarska wycieczka na najwyższy szczyt pasma Mogielicę 1170m n.p.m.

Polana Stumorgowa

Trasa Narciarska Mogielica to najdłuższa i najwyżej położona trasa do narciarstwa biegowego w Małopolsce. Trasa jest położona wysokości od 850 do 950m n.p.m. i nie należy do najtrudniejszych - jest przeznaczona dla narciarzy na każdym poziomie zaawansowania. Najlepiej zacząć od strony parkingu Wyrębiska skąd startuje się praktycznie bezpośrednio na trasę. Po łagodnym zjeździe (i ostrym zakręcie) rozciąga się pięciokilomterowy odcinek po prostym lub lekko wznoszącym się terenie. Cały odcinek to 13km, a na trasie nie ma możliwości kupienia prowiantu, więc należy zabrać ze sobą do plecaka termos i coś do zjedzenia. My wybraliśmy się tylko na część trasy i przez polanę Stumorgową zdobywaliśmy szczyt Mogielicy.

FILM: BESKID WYSPOWY - ZIMA NA DRODZE

Rano wyruszyliśmy z Dobrej Chaty i wjechaliśmy serpenytynami na przełęcz Słopnica - tutaj droga była niezła. Tam skęciliśmy w las na parking Wyrębiska i tutaj na drodze przywitała nas prawdziwa zima. Na trasę wyruszyliśmy z parkingu Wyrębiska, gdzie mimo dość wczesnej pory było już dość sporo samochodów. Najpierw po lekko wznoszącym terenie dotarliśmy do krzyża partyzanckiego - w czasie II wojny światowej stał tutaj ołtarz, gdzie odprawiono Msze Święte między innymi z okazji Dnia Niepodległości. Później po łagodnym zjeździe i ostrym zakręcie trasa to pięciokilomterowy odcinek po prostym lub lekko wznoszącym się terenie. Od trasy na polanę Stumorgową podeszliśmy pieszo niosąc narty - tam skład wykruszłył się do jednoosobowego, dlake znowu na nartach przewz polanę aż do leśnego odcinka szlaku pod szczytem - jeszcze trochę i ukazała się wieża widokowa na szczycie 1170m n.pm. N agórze i ludzi i śniegu było mnóstwo, a wieża cała obrośnięta szadzią, więc mimo braku widoków w chmurach warto było ma nią wejść :) Na parking Wyrębiska wróćiliśmy tą samą drogą tylko teraz chyba było bardziej z górki ;)