Saloniki

I kolejny raz padło na Grecję - tym razem półwysep Chalcydycki! Zaczęliśmy od lotu z Modlina do Salonik, skąd ruszyliśmy na Kassandrę - pierwszy, najbardzien wysunięty na zachód z "palców" Chalkidiki. Zatrzymaliśmy się małej, urokliwej miejscowości Siviri z dużą płytką plażą i nadmorskimi tawernami.

Przelot: Warszawa Modlin - Saloniki - Warszawa Modlin RYANAIR  - 446 PLN (z bagażem kabinowym)
Noclegi (dom szeregowy) przez AIRBNB (więcej TUTAJ)  - 9250 zł / 14 dni / 6 osób

Na pokładzie Ryanair

Na wakacyjny pobyt wynajęliśmy za pośrednictwem Airbnb dom szeregowy niedaleko od piaszczystej plaży z ogrodem i basenem do wspólnego użytku. Siviri to zaciszna nadmorska miejscowość z piaszczystymi kąpieliskami o płytkiej wodzie i tawernami przy tętniącej życiem plaży. Chalkidiki to półwysep o wyjątkowym kształcie - przypomina niezgrabną trójpalczastą dłoń, którą tworzą półwyspy Kassandra, Sithonia i Athos. Siviri leży na najbardziej na zachód wysuniętym palcu - Kassandrze, najbardziej płaskim i słynącym z plaż półwyspie na jego zachodnim brzegu.

Siviri

LAGUNA I PLAŻA GLAROKAVOS

Na półwyspie Kassandra dla odmiany odwiedziliśmy także jedną z plaż po jego drugiej (wschodniej) stronie - piękną Glarokavos z jej małą laguną. Zupełnie zaskoczył nas brak turystów - plaża była praktycznie pusta... Na położonej nieco dalej na południe Golden Beach było już tłoczniej, ale gdzie im do tłumów we Władysławowie...

Laguna Glarokavos

FILM: GLAROKAVOS Z LOTU PTAKA I NIE TYLKO... ;)

SALONIKI

"Saloniki nie zachwycają. Wieczny, niesłabnący hałas dużego, zatłoczonego miasta, portowe, rybie smrody, wszechobecny kurz, skwar, duchota, architektoniczny nieład. (...) Samochody, które kręcą się w kółko z braku miejsca do zaparkowania i wreszcie stają na środku chodnika (...). Zbyt mało zieleni, zbyt dużo cementu." Ten opis Salonik z książki Dionisosa Struisa " Grecja Gorzkie Pomarańcze" jest wciąż aktualny - miasto przywitało nas tłokiem i problemami z zaparkowaniem. Mimo tego warto tu przyjechać bo zagłębiając się w zaułki można trafić na prawdziwe perełki. Na nas największe wrażenie zrobiła położona nieopodal Łuku Galeriusza Rotunda z pięknymi pochodzącymi z IV wieku mozaikami. Powstała około 305 roku n.e. początkowo miała być cesarskim mauzoleum, ale została przekształcona w kościół chrześciański Św. Jerzego, a jeszcze później w meczet... Widzieliśmy także inne rzymskie zabytki - łaźnie i Forum Romanum. No i oczywiście Białą Wieżę - symbol miasta na nadmorskiej promenadzie. Na koniec zaś w katedrze Agia Sofia - jednym z najstarszych kościołów w mieście trafiliśmy na ślub :)

Saloniki - Biała Wieża

ANTYCZNE MIASTO OLYNTHOS

Jak Grecja to musi być mitologia - odwiedziliśmy położone całkiem blisko Kassandry antyczne miasto Olynthos. Jego początki to VII w. p.n.e., a na pochodzenie jego nazwy są aż dwie wersje mitologiczne. Pierwsza mówi, że nazwa pochodzi od imienia królewicza trackiego Olintosa, syna króla Styrmonasa, który zginął w czasie polowania na lwy. Jego brat Braggas dla uczczenia pamięci Olintosa założył miasto i nazwał jego imieniem.Druga zaś mówi, że Olintos był synem Heraklesa. Którą wybieracie? Miasto przez długi czas przewodziło związkowi miast greckich na półwyspie. W 348 p.n.e. zostało oblężone i zdobyte przez Filipa II Macedońskiego. Rozkazał on zniszczyć miasto do fundamentów i w takim stanie zostało odkopane przez archeologów. Dzięki temu wiemy jak wyglądało greckie miasto cztery wieki przed naszą erą. Zachował się układ ulic i domów, fragmenty wodociągów i kamienne mozaiki, które są najtarsze na świecie ze znanych badaczom. Obecnie jedynym stałym mieszkańcem okazał się żółwik, którego spotkaliśmy wychodząc z ruin miasta :)