Wieżyca

Podczas majówki w Szkodnikówce wybraliśmy się na szczyt Wieżycy 328,7 m n.p.m. - najwyższego wierzchołka Wzgórz Szymbarskich, polskich pojezierzy oraz całego Niżu Polskiego.

Panorama z wieży widokowej na Wieżycy
WIEŻYCA - PANORAMA Z WIEŻY WIDOKOWEJ

Szlak rozpoczyna się na stacyjce kolejowej w Krzesznej. Stąd idąc szlakiem żółtym i czerwonym doszliśmy do wiaduktu nad torami. Przy wiadukcie szlak czerwony przechodzi na drugą stronę linii kolejowej, a my szlakiem żółtym skręciliśmy pod górę w przeciwną stronę. Minęliśmy kilka domków letniskowych w tym jeden ze spektakularnym tarasem. Później szlak prowadził nas przez las, a następnie poprowadził nas do Schodzi do wąskiej doliny, w której znajduje się kilka zabudowań - wyglądało to na leśniczówkę... Szlak przeciął dolinę i na skrzyżowaniu skręciliśmy w kierunku Szymbarka - najpierw dalej przez las, a potem wśród pól. Mieliśmy tam świetne widoki - najpierw na znajdującą się w kierunku zachodnim zalesioną Wieżycę z wystającym spośród drzew szczytem wieży widokowej, a po dalszej wędrówce na zabudowania Szymbarka, wśród których dominuje ceglana wieża kościoła. Dotarliśmy do Szymbarka do centrum wsi, skąd szlak poprowadził nas na szosę do Stężycy i tutaj kończy się szlak żółty. Jeszcze tylko fotka z wozem strażackim i ruszyliśmy dalej na Wieżycę szlakiem czarnym Wzgórz Szymbarskich. Kawałek szliśmy szosą, a potem szlak odbił w lewo w las. Niedaleko od szosy znajduje się miejsce Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę w miejscu upamiętniających rozstrzelanych w 1944 roku Szymbarskich Zakładników. Znajduje się tutaj kamienny kopiec, pamiątkowa tablica, krzyż oraz ułożone  wokół niego kamienie z nazwiskami pomordowanych.10 działaczy ruchu oporu z organizacji Gryf Pomorski, rozstrzelanych podczas okupacji niemieckiej w dniu 24 maja 1944 roku w Szymbarku. Niemieccy żandarmi dokonali zbrodni w odwecie za zastrzelenie miejscowego Niemca - byłego strażnika w obozie koncentracyjnym Stutthof. Zrobiliśmy tam chwilę przerwy - później czarny szlak poprowadził nas przez kolejne kulminacje wzgórz aż do parkingu pod Wieżycą. Wieżyca nie jest specjalnie stroma ani wysoka to 328,7 m n.p.m. dlatego szybko dotarliśmy na szczyt. Oczywiście weszliśmy także na wieżę widokową (35 metrów wysokości) - wstęp kosztuje 6 zł - panorama rozciągająca się z wieży jest przepiękna. Były także widoki z powietrza nad Wzgórzami Szymbarskimi za pomocą drona :) Później zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie pod krzyżem na szczycie i zejście czarnym szlakiem na drugą stronę wzgórza, gdzie zakończyliśmy naszą krótką wycieczkę :)